Superinlägg no. II

När jag ändå inte har något att göra, fast jag egentligen borde städa, duscha och massa andra saker kan jag väl lika väl skriva ett till inlägg. När minnet ändå fortfarande är relativt fräscht så kan jag försöka återberätta Shanghai till Suzhou.

广州
På grund av expot och att alla studenter precis fick lov när jag kom till Kina så var det nästintill omöjligt att ta sig till Shanghai by tåg! Vi fick bland dom sista biljetterna... Hard seat-biljetter dock. Men var glad att vi fick platser överhuvudtaget, det var folk som låg i hela korridoren under natten, utanför toaletten och vart som helst! Nåväl, 23 timmar och fantastiska vyer. Guangdong och zhejiang-provinserna var riktigt vackra längs tågspåret!


Om det knappt fanns några tågbiljetter, tror ni att det fanns boende? Om det fanns boende, tror ni att det kostade 30 RMB/natten? Nej, hittade ett boende långt långt bort. Det billigaste som fanns tillgängligt i hela Shanghai enligt www.hostels.com. Kostade 23,5 Euro per natt, per person. Men det var dock riktigt fräscht boende med oändligt varmvatten för en gångs skull, just dom dagarna som man bara vill duscha kallt.

Nåväl, kväll ett i Shanghai gick vi tillbaka till min favoritrestaurant genom alla tider och rum. För ovanlighetens skull var det inte dim sum denna kväll. Tillbaka till Jin Mao! <3


Ångrar att jag inte satt minst en timme till.
Nota: 811 RMB.

Nästa dag åkte vi till världsutställningen, där det givetvis var helt smockfullt med människor. Var även där dag tre, två dagar totalt och hann med ungefär 10 pavillioner. Kina, Sverige, Danmark, Sri Lanka, Nordkorea, Bangladesh, Maldavierna, England, Indonesien, Littauen och Uzbekistan. England var ett fiasko! Köade i minst 2 timmar, fanns ingenting att se därinne plus att jag fick c kap när jag kom fram, var tvungen att springa ut direkt och leta rätt på toalett. Fan för smutsiga jiao zi!

Precis utanför Zhejiangs pavillion inne i den kinesiska pavillionen. Lagom mycket folk. Ser nästan ut som Times Sqaure i Hong Kong :)


Kinesiska. Typ enda bilden jag är med på under hela resan. Bara för att mamma alltid tjatar på att man ska stå framför attraktionen när man tar en bild. :)


Nej, förlåt, det var visst två bilder jag var med på! :D Denna är också för mammas skull! Massa skit på linsen dock. The Bund var färdigrenoverad nu, missade den förra gången. Var tvungen att åka ut på floden för att titta på vyn sist.

Sverige


Inne i den svenska pavillionen


Danmark, ja den är äkta.


England


På väg hem från expot. Folk som fortfarande inte riktigt har någon koll på hur man köar på tunnelbanan.

Jag får spara Suzhou till senare...

Kommentarer
Postat av: Sara

Vad var så tråkigt med den engelska grejen då?^^

2010-08-18 @ 18:01:23
Postat av: Thomas

Tål du inte ett par goda jiao zi som är lite smutsiga, Sven? :)

Jag vill också ha Jin Mao-buffén igen!

2010-08-22 @ 23:33:53
URL: http://betterthannafting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0