Suzhou

Gått så lång tid nu, lite orolig för att jag har glömt bort hela vistelsen i Suzhou. Hela sagan har gått lite som en Tarantino-film också. Började med sista delen och avslutar nu med mittendelen. Nåväl, på tågstationen i Shanghai gick vi båda vilsna vilket ledde till att vi missade vårat tåg till Suzhou på minuten. Var riktigt svettigt eftersom det var omöjligt att ta sig till och ifrån Shanghai och jag hade ett tåg att fånga tillbaa till Guangzhou. Men lyckligtvis så hittade vi en busstation precis bredvid tågstationen som sålde biljetter till Suzhou för ett överpris.

Vi kom fram till busstationen precis efter att mörkret hade fallit. Det luktade kiss, folk kom fram och försökte sälja turer medan andra stod och slogs på gatan. Knytnävsslagsmål. Hittade ingen taxi, hade ingen aning om vart vi var, hade ingen aning om vart vi skulle och var på ett jävligt otryggt ställe. Det är helt okej om man bara behöver bry sig om sig själv, men jobbigt när man måste oroa sig för om andra ska råka illa ut bara för att jag så hemskt gärna ville köpa ett par Hello Kitty-skor. Nåväl, efter att ha gett upp hoppet hoppade vi på en motorcykeltaxi, tre pers och två feta väskor. Vi lyckades tillslut komma fram efter en oändlig och halvtråkig historia till ett vandrarhem. Det låg lite off, "but better than nafting". Som väntat var hela Suzhou helt uppbokat på grund av Shanghai World Expo. Men vi fick ett OK att sova på soffan för 40% billigare än sängen. Var värt det, även om jag fick 32 myggbett på endast höger arm när jag vaknade.

På kvällen upptäckte Jenny att hon hade tappat bort ett smycke, så hon var riktigt ledsen hela kvällen och ville vara för sig själv. Så jag hängde lite i vandrarhemmets commonroom och spelade kortspelet Maffia med ca 10 andra kineser som kom ifrån olika platser runt om i landet och två littauer. Höll på i timmar och det var riktigt kul. Sedan blev det lite drinking games. Jag förlorade inte en enda gång, men eftersom det bjöds på Tsing tao smygdrack jag ändå :) När alla hade gått och lagt sig stannade några kantoneser uppe och spelade Uno, som snackade om en kines som höll på att spela Mafia tidigare på kvällen, den där kinesen verkade vara en utlänning. Det roliga var att dom pratade med mig om denna person. När timmarna gick, gick vi över till kinesiskt schack istället och sen lämnade jag rummet med namnet SBC.


Jenny kunde inte sova så hon gick på promenad runt vandrarhemmet. Bilden är tagen precis utanför.

Nästa dag hyrde vi ett par cyklar och cyklade in till stan och jagade mina gamla minnen :) Jenny skrattade också hela vägen.. skrattade åt hur litet Suzhou var. Jag kunde inte riktigt skratta med henne, jag som är född i Nybro, strax utanför Kalmar med ett invånarantal på 12 598 personer, vilket är typ hennes skola :P

Vi cyklade till en butik jag besökte förra gången. Butiksägaren kände även igen mig som tatueringskillen som inte kunde prata... har jag inte berättat detta tidigare? Nåväl, det var kul. Alla kände igen mig, och jag kom hem med två nya par Hello Kitty-skor. Vi cyklade vidare.


Denna bild är till Thomas! Kommer du ihåg i början av stora resan? Innan man hunnit fatta hur fri man var? När man satt vid kanalen vid Suzhou och drack chokladte? När man ser läskiga skräckfilmsbarn vid gränder som drar en benlös man på en vagn till läskig musik?


Denna bild är till Jocke och alla andra trogna anhängare av Whatitit. Gissa gata! :)


Denna bild är till Thomas och Jocke. Kommer ni ihåg vykorts/bok cafeet som sålde riktigt nice milktea utanför vårt vandrarhem? Såhär ser det ut idag!


Ett annat café i Suzhou.


Bilden har absolut ingenting med Suzhou att göra. Utan om den engelska paviljongen i Shanghai. Varför den var så dålig? För att det var världens längsta kö, minst två timmar, kanske tre till och med. Det var ett litet rum där inne med miljontals frön. That's it! Men den var vacker på utsidan! :)

Kommentarer
Postat av: Thomas

Angående bilden på kaféet: Jag kommer ihåg det där stället väl, det var mysigt och väldigt gott med chokladte! Och vad skönt det var att vara fri :)



Angående tjejen som tiggde, hon hängde ju i mitt ben och tvingade till sig pengar. Jag menar, hon släppte ju inte förrän jag gav något! o_O

2010-08-31 @ 21:49:10
URL: http://betterthannafting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0