Tillbaka till Stockholm, där allt står stilla

Tillbaka till Stockholm sedan en vecka tillbaka och tiden börjar bli lugn igen. Har inte uppdaterat min blogg på två veckor nu, och har bara två läsare om dagen. Haha, såg Kissie häromdagen. Närmare bloggeliten verkar jag inte komma. Sen jag kom har jag bara jobbat och firat min och mammas födelsedag. Extremt segt att börja jobba dagen efter att jag kommit hem. Men i helgen har jag inte gjort ett piss, och det har varit ritkigt skönt faktiskt! Förutom att jag börjar lida av inaktivitet nu. Känns som att huvudet är fyllt med helium, känner mig lätt vinglig och lagom trött. jag tänkte iaf skriva dagbok om resan, ska egentligen göra det i min lilla resebok, men orkar inte riktigt hålla i pennan just nu, så skriver allting här sålänge eftersom det går snabbare. Måste bara skriva ned det någonstans innan jag glömmer bort allt. Tog ju knappt några bilder heller.

Jag börjar med Hong Kong eftersom det minnet är starkast.


Nej, förresten! Jag kan börja med sista morgonen i Suzhou, där resan mot Hong Kong började. Steg upp 07.00 för att ta tåget till Guangzhou som tog en drygt 30 timmar. Men först buss i 90 minuter tukk Shanghai. Som tur hade vi sleepers på väg ned vilket gjorde resan lagom behaglig. Var väldigt nostalgiskt att åka kinesiskt tåg igen och lyssna på Come On. Visserligen har hela denna resa känts som en jakt efter gamla minnen.



Ett klassiskt kinesiskt barn.


Klassisk kinesisk måltid på kinesiskt tåg för 15 yuan. Tror den var lite smutsig, fick ont i magen och började nästan spy. Men klarade mig på strået.

广州
Väl framme i Guangzhou gjorde vi inte särskilt mycket, tog en dusch, packade min väska och hämtade upp lite saker som jag lämnade kvar i GZ innan vi åkte till Shanghai. Sedan gick vi tillbaka till vår favoritdimsum-restaurant där vi åt med hennes kompis Stephanie (or A-鱼). Nåväl, vi åt en jävligt god middag, givetvis. Mycket dim sum, sedan gick vi på bio och såg Aftershock (唐山大地震) vilket var en riktigt bra film! Troligtvis den bästa kinesiska filmen jag någonsin sett! Måste köpa den såfort den kommer ut!

广州 --> 香港
Steg upp 08.00, Jenny bankade på min dörr för att äta frukost en sista gång. Hon hade köpt med sig ett par bullar och varm soyamjölk. Sedan tog vi bussen till tågstationen och köpte biljetter till Hong Kong. Tyckte det var ganska jobbigt men samtidigt skönt att säga hej då. Hade extremt kul och upplevde riktigt mycket, men som det alltid blir när man umgås med någon förmycket så stör man sig alltid på småsaker. Hon lärde mig väldigt mycket om den kinesiska kulturen som verkligen fick en att fundera extra om Kina är en plats man verkligen vill bo i. Nackdelarna var stora, men fördelarna är många... och stora!

Nåväl, resan till Hong Kong tog ca 2 timmar. Anlände till Hung Hom strax efter 14 och kom fram till mitt vandrarhem strax efter 15. Installerade mig och gick ut och åt lunch på en japansk restaurant jag brukade äta i förra gången. Sedan köpte jag mig en påse chips och satte mig i Victoria Park med ett stort leende på läpparna och tittade på gamla människor. Sedan åkte jag till Kowloon och shoppade loss lite, gick också omkring i flera timmar för att köpa massa krämer till X. Gick och gick och gick tills jag inte kunde stå. Bestämde mig för att åka hem och sova istället. Precis vid mitt vandrarhem hittar jag då ett shoppingcenter på 9 våningar, precis vid ingången hittar jag krämerna... typiskt att man gått omkring hela Kowloon och slösat min korta dyra tid! Fick inte ens ett tack, fick inte ens behålla växeln, jag gav till och med tillbaka för mycket! Schysst... jag gick i alla fall tillbaka och la mig tidigt för att stiga upp tidigt.



Nästa dag åkte jag tunnelbana en timme till förorten för att träffa min faster och mina kusiner. Det var trevligt som vanligt, drack te och åt dim sum. Sedan gick vi hem till min kusin där vi spelade tv-spel hela dagen. På kvällen beställde vi sushi och åt ihjäl oss.


Nästa dag kände jag att jag hade lite tid över så tog mig en promenad i Hong Kong Park för att titta lite på fåglar bland annat. Extremt varmt! När jag hade tittat mer än tillräckligt var klockan fortfarande ung så jag tog tåget till Kowloon igen och tittade på olika marknader som jag inte hade besökt tidigare. Sålde i princip samma saker som på Ladies market så köpte inget. Temple Street Market hette stället, var lite smutsigare än i Mong Kok. Många sexshops och prostituerade tanter. Nåväl, jag tog tåget tillbaka till HK-island och köpte mig en biobiljett till filmen Inception. Det var en halvtimme kvar tills filmen började och insåg att jag inte hade med mig någon långtröja vilket är ett måste i dessa biografer då temperaturen är som våra vintrar. Var tvungen att gå tillbaka till vandrarhemmet vilket är en sträcka motsvarande från Stockholms pendeltågsstation till Sergels Torg. Gick så snabbt jag kunde, och hann tillbaka till biografen exakt på minuten. Inte för att det är långt att gå, utan för att det är så förbannat många människor på varenda kvadratmeter så man inte kommer fram om man är stressad! :D Helt okej när man inte har bråttom men rätt frustrerande när man har c kap!




Nästa dag åkte jag till Solo Tattoo för att tatuera mig ännu en gång :) Se första bilden på inlägget! Tror nog HK-kineser fattar skämtet bäst. Hillevi kanske fattar? :) Det är iaf ett svar på alla västländska tatueringar med random kinesiska tecken. Nåväl, hade en kul dag. Efter tatueringen hängde jag kvar lite i studion och bekantade mig med nya lärlingar :) På kvällen när jag hade gått och lagt mig insisterade en australiensk israelisk kille på att gå till Victoria Park och köpa några öl från 7-Eleven. Hade precis dragit över täcket och stängt mina ögon, men jag menar... jag är här på en såkort varsel och han nämner Tsingtao. Varför inte? Klockan blev mycket, och så blev det.



Nästa dag åkte jag tillbaka till Kowloon för att träffa Jayers och Athena, men det var bara Jayers som kunde komma eftersom Athena bodde för långt bort. Nåväl, som vanligt som alla kantoneser brukar göra så gick vi och drack te och åt massa dim sum. Blev så jävla mätt! Åtta olika rätter, 147 HKD. Bjöd på denna som tack för tatueringen :) Sedan visade hon mig ett shoppingcenter som var lite speciellt. Vi tog en hiss till våning 21. Gick i en lång korridor och svängde några svängar. Började fundera om hon skulle råna mig eller nåt? För så länge har jag ju faktiskt inte känt människan. Nåväl, hon skulle visa mig en schysst skivbutik med lite lägre priser. Hittade några skrivor, kom hem fem cd-skivor rikare. Efter det gick vi till hennes jobb där jag spelade skivorna i deras feta ljudanläggning. Fick lite snabblektioner i hur man sätter upp en tatueringsmaskin och tittade lite när hon tatuerade. Minglade lite med kunderna.

24 timmar senare...

Öppnar ögonen... blinkar lite... blinkar lite till. Reser mig ur sängen hemma i Bandhagen, Stockholm. Tänker, var inte jag i centrala Hong Kong nyss?


Bara som kompensation för att jag inte har bloggat så mycket bjuder jag på detta superinlägg! Ni behöver inte ens kommentera om ni vill! ;)


"char siew bao dong sai, tsing tao jik sai!"

Kommentarer
Postat av: Lili

Kul läsning såhär på kvällskvisten! Fortfarande tokavis! När jag väl åker till HK förväntar jag mig att du fungerar som min privara lokalguide ^0^.

Vet inte om det är snacket om dim sum eller om det är av att räkna alla "nåväl" men det här inlägget gjorde mig jävligt hungrig xD

Cheers!

2010-08-16 @ 23:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0