Fortfarande i GUangzhou, snart tillbaka till Shanghai

Har lite mer tid nu, men vet inte riktigt vart jag ska borja. Jag ska ta det valdigt kort och sammanfattat, har knappt hunnit reflektera sjalv over vad jag har gjort pa dagarna. Varit sant extremt tempo aven fast jag inte har gjort nagot speciellt. Jag har borjat vanja mig med dygnsrytmen nu hursomhelst, somnar lite lattare pa natterna aven fast jag drommer pa kantonesiska.

Forsta dagen nar jag kom fram sa tittade jag omkring i campusomradet och traffade alla manniskor. TIttade lite pa nar dom gjorde experiment pa kaniner och forsokte skapa en antidos av en cancerframkallande bakterie. Sedan at vi massa dim sum, alltsa jag jenny och stephanie som vi traffade i kambodja, sedan at vi hund.
Dag tva besteg vi GZs hogsta berg och satte oss pa en plata uppe pa toppen och tittade pa nar pensionererna sysselsatte sig. Sedan gjorde jag lite chokladbollar. Givetvis at vi dim sum och drack te ocksa. Det var forresten dag 3, dag tva akte vi till stan och tittade pa turistgrejer typ 2000 ar gamla gravar fran den nastforsta kungen och sant som man maste gora som man maste gora nar man besoker en ny stad, sedan akte vi till olika museum och tittade. samt ett sjukhus, ett kinesiskt sjukhus med massa hokuspokusmediciner. Jennys gamla jobb och dar Stephanie jobbar just nu. Givetvis dim sum denna dag ocksa! Dag fyra, ar det verkligen idag? Jag har saker missat en dag nu, men detta borde vara dag fyra. Idag har vi shoppat. Helt javla sjuk shopping har, borde egentligen kopa sonder mig men vet inte varfor jag snalar in. Blev bara en t-shirt (som vanligt), solfjader, stolar, klocka, bok och godis. Sa har i princip vandrat i en storre folkmassa an Lady Gaga i Globen under sex timmar i en extrem hettaq och fuktighet. Nar man gar upp pa morgonen skulle man inte kunna kanna nagon skillnad mellan GUangzhou och Bangkok, inte forst det kommer fram en kines som pruttar en i ansiktet och snyter sig i handen. Da vet man vart man ar! :) Atit massa mat idag ocksa. Lite dabidi mat la! :)

Imorgon ska vi aka till Fangcun i centrala GZ dar Thomas bor, han hade inte tid att traffas idag eftersom han skulle till Macau och roa sig. Gissar pa att han akte hem en tusenlapp fattigare minst!

Borjar ocksa kanna att jag far lite mer grepp om den kinesiska sociala kulturen. Trodde aldrig det skulle vara sa svart, men jag har en bra guide som visar mig hur man ska bete sig. RIktigt halsosamt beteende faktiskt, aven fast dom fororvigt kan vara lite vidriga. Naval, nu sitter jag i ett helt vanligt hus i ett helt vanligt rum, troligtvis hogre upp an kaknastornet och turning torso med helt vanliga kineser som pluggar. Ska nog lamna tillbaka datorn nu sa dom kan plugga vidare.

Pa mandag aker vi forresten upp till Shanghai for att ga pa Expot och sen ata i Jin Mao. Ar dock lite orolig for min magsack har grymt rejalt under flygresan hit. men den borjar expandera nu, orkar ata redan ata tva ratter till middag. Blir inte lika vart pengarna i Jin Mao om jag inte orkar ata i mer an tva timmar. Fanns dock inga liggplatser till SH, sa vi fick kopa sittplatser dit. Ska bli javligt kul, 23 timmar. Ingen aning om det ar hardseat eller softseat. Hoppas pa hard dock. Men det blir helt okej, trevligt sallskap, fina utsikter och grymma snacks! Pepp!
Thomas foljer dock inte med eftersom han aker till Peking istallet. Om du laser detta rekommenderar jag dig att kopa biljetter tidigare an ett par dagar. Alla elever har lov nu, och det finns troligtvis mer studenter i GZ an vad det finns folk i sthlm, inkluderat Sodertalje :P

Yam dom cha, sek ga bao!

Kommentarer
Postat av: Lili

Nu ger jag upp på att skriva långa och fyndiga kommentarer på kinesiska, mitt internet dör alltid och så orkar jag inte skriva om det. Men det låter gaaalet mysigt! Tai xianmu ni!!! Ta en massa bilder... så kan jag i alla fall låtsas att jag också åkte ;) Hoppas det blir kanon i Shanghai.

2010-07-25 @ 18:06:10
Postat av: Thomas

Tjena! Ska bli jävligt kul att träffas imorgon.

Angående Peking är inget säkert än om jag åker eller inte, vi får se hur det blir.

Och angående Macau, så kom jag tillbaka till Guangzhou 500hkd rikare, så det så! Hade inte Peggy varit med och hållit i mina vinstmarker och hade jag haft mer tid att stanna hade jag säkert förlorat istället.

2010-07-25 @ 18:58:54
URL: http://betterthannafting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0