Donuts utanför lådan

Nu har jag äntligen kommit på ett roligare ämne än bantingsprocesser (det går förövrigt väldigt bra, ibland, bilder kommer sen). Detta är ett ämne jag tänker sätta patent på, jag kallar leken för "Utanför lådan". Leken innebär att jag varje dag måste utföra en handling (gärna impulsiv) som bryter mot den svenska heteronormativen (eller den svenska normen överhuvudtaget), men inte bara ett brytande mot normen och de sociala reglerna, utan även handlingar samt impulshandlingar som ligger helt utanför boxen av vårt kreativa tänkande. Det kan innebära allt från att hoppa av i Enskede Gård efter jobbet och ta nästa tåg hem, ge min chef en örfil, diskutera de bästa star warskaraktärerna med främlingar på tunnelbanan eller varför inte bara smaka på mitt bajs?

Dagens utanför lådan.

Dagens utanför lådan blir en mild sådan, en ganska enkel mjukstart. Under dagens sena fikarast testade jag att dra ett perverset skämt i lunchrummet direkt från tystnaden inför alla andra som hette Svenne och jobbar med bananer. Resultatet var en lång pinsam tystnad, streck över munnen och ett fortsättandes bläddrande i dagens Metro. En av tre personer skrattade, jag var en av dom.


Recept för Donuts

Fröken Öijerholm-Ströms största önskan var att jag skulle lägga upp mitt superrecept som jag har snott av Linnéa Seidel och gjort om till en mycket bättre! Så här kommer den:

Ingredienser
10 gram jäst
1 msk vatten, ljummet
75 gram smör
4 dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk salt
2 st ägg
12 dl vetemjöl

Glasyr
75 gram smör
5 dl florsocker
4 msk vatten
karamellfärg, röd
strössel
1 l rapsolja, till fritering

Tillagning

Ca 20-40 stycken beroende på storlek

1. Lägg jästen i en bunke och häll över fingervarmt vatten, 37 grader,
och lös upp jästen i vattnet.

2. Smält smöret i en kastrull, häll över mjölken och låt det svalna till
37 grader.

3. Häll degvätskan över jästen och tillsätt socker, salt, ägg och ca 6 dl
av mjölet.

4. Rör ihop till en slät smet, tillsätt sedan resten av mjölet, lite i taget.
Knåda degen ett par minuter och låt den sedan jäsa till dubbel storlek i ca
en timme.

5. Stjälp upp degen på mjölat bakbord, kavla ut den till en ca 1 cm tjock platta. Ta med hjälp av utstickare ut rundlar och tag ur ett hål i mitten på varje rundel. Låt dem sedan jäsa till dubbel storlek.

6. Hetta upp oljan till ca 180 grader i en gryta. Fritera de jästa ringarna, vackert gyllenbruna ca 1 minut på varje sida, viktigt att de är ringar, annars kommer du bara få en stor friterad bulle. Tänk på att oljan har en högre kokpunkt än vattnet så stå inte och vänta på bubblorna, då kommer din första donut bli svart på ett par sekunder.

7. Låt donutsen rinna av på hushållpapper.

8. Smält smöret till glasyren och låt det svalna. Rör i florsocker, vatten och hushållsfärg. Doppa donutsen i glasyren och dekorera med vad du vill, allt från strössel, kokos, choklad eller nötter. Låt fantasin flöda.



Kommentarer
Postat av: Sara

whoho tjockt nice!:D

2010-05-28 @ 22:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0